Секст Емпирик Основоположения на пиронизма (І, 1–30) | Страница: 1/12
Първа глава: За висшето различие между философиите
(1) Когато хората изследват някакъв предмет, обикновено ги спохожда или разкритието му, или отричането на [възможността за такова] разкритие и примирението с неговата несхватимост, или упорството [да продължат] изследването. (2) Вероятно затова и по отношение на изследваните във философията неща едни твърдят, че са разкрили тяхната истина, други отричат, че е възможно да бъде постигната, а трети отново и отново я проблематизират. (3) Твърдят, че са я разкрили, собствено наричаните догматици, сиреч привържениците на Аристотел, Епикур и стоиците, както и някои други; че истината спада към нещата, които не подлежат на схващане [от човека], обясняват философите около Клитомах и Карнеад, както и [някои] други академици; продължават да я търсят скептиците. (4) Във връзка с това, изглежда най-разумно да се мисли, че съществуват три основни [типа] философия: догматическа, академическа и скептическа. За останалите две ще бъде най-добре да обясняват други, а пък ние в настоящото [си съчинение] ще поговорим най-общо за скептическото направление, като предговаряме, че за никое от [положенията], които ще бъдат изказани, не твърдим, че стои точно така, както казваме, ами всяко от тях ще изложим просто като разказ за това, което ни се явява в момента.
Напред (2/12)
| |
| |
Накратко | Скептическата [нагласа] представлява способността по всевъзможен начин да се противополагат и явления, и мисли. Вследствие на [постиганата] от нея равносилност на противополаганите вещи и изказвания достигаме първо до въздържане [от съждения], а след това и до невъзмутимост [на духа].
| |
Още сведения | публикувано на четвъртък, ноември 20 @ 10:39:24 EET изпратено от grosnipe
Подведено под: | Аргос | философия |
20324 прочита
| |
Рейтинг | Средна оценка: 5 Гласа: 9
| |
Инструменти | Версия за печат
Препраща на друг
| |
|