ескиз за филологията от Георги Гочев, редактор: Николай Гочев, корица: Веселин Праматаров. С., Издателство „Сонм”, 2005.
Съдържание
ПРЕДГОВОР – 7
Първа част
ФИЛОЛОГИЧЕСКАТА РАБОТИЛНИЦА
ТЕХНИКА НА ВГРАЖДАНЕТО – 11
1. Аристотеловата Реторика – 11
1.1. „Селяни” и „граждани”. Гномите – 17
1.2. Реторика към Александър за остроумието – 21
2. Софистът-събитие и кой остава извън – два примера – 25
URBANITAS-КОМПЛЕКС – 31
ФЕДЪР И НОСТОСЪТ НА ОДИСЕЙ.
ИНТЕРПОЛИРАНОТО ГРЪЦКО МИСЛЕНЕ – 46
1. Възможностите – 46
2. Интерполираното гръцко мислене.
Фантопичното упражнение – 58
2.1.Разговор за Персия, разговор за Гърция – 96
3. Сглобяванията на Федър: 237b 2 – 241d 1 – 106
ФЕДЪР И НОСТОСЪТ НА ОДИСЕЙ
(ВЪТРЕШНИ ТОЧКИ) – 116
Втора част
ВОЛУТИ
РЕТОРИЧЕСКИЯТ ТРАКТАТ: МЯРАТА ЗА РЕЧИ – 121
МЕДЕЯВЛЕНИЕ. ЕСЕ ЗА НЯКОИ
СЕМЕЙНИ И СУВЕРЕННИ ПРОЯВИ – 131
Хуманитарят като съпруг – 131
Болният език на Медея – 133
Трагедия и икономия – 135
Колесницата на Хелиос – 139
ВЕНЕРА В ПАФОС – 145
I. Образдаване на навика – 145
Влюбеният като начало на роман – 145
Картичка от Енгр – 147
Енгр и подстъпите на модерното изкуство – 148
Уютът – 162
II. Дедал – vogelfrei – 167
Пространството на лабиринта – 167
Чумата в Егина – 170
Мравки, птици – 173
III. Държавата на влюбените – 179
Да се подложиш в смъртта на своя приятел – 179
Голотата – 183
Приложение – 185
ЕСКИЗ НА ДЕТСКАТА
НЕСЪСТОЯТЕЛНОСТ – 189
Трета част
FAMILIAR THINKING
БАЛАБАНОВ ВЪВ WITZ – 205
ПРОЛОГЪТ НА ЕДИП ЦАР В ПРЕВОДИТЕ
НА ГЕО МИЛЕВ И АЛЕКСАНДЪР НИЧЕВ – 214
Религиозното чувство – 215
Бедствието. Едип – 218
AD GUSTUM EXIGITUR? – 222
ХИПОКРИТ – 226
БИБЛИОГРАФИЯ НА АНТИЧНИТЕ ТЕКСТОВЕ – 233
„Книгата разглежда филологическото познание като троен възел между строгото изследване на текста, неговите въобразени форми и онази „фамилиарност”, която прави мисленето уместно. Венера, която се завръща в своя дом в Пафос, означава едно програмно като израз премисляне на статута на филологическото знание.
Този опит обаче черпи възможностите си не от „опозоряването” на една дълга традиция, а от откриването на нейната автентична аура. По такъв начин общи насоки на книгата се явяват реториката, тексткритиката, преводимостта на текста, градското остроумие като свод от правила, кодиран в гръко-римската античност.”
Г. Г.
Някои текстове под различна форма имат първа публикация в Грозни пеликани.